Current updates:
"So, which of Allah's favours will you deny?" |Ar-Rahman 55: 13|

Banjir: Musibah semata atau Ibrah dari Yang Maha Esa?

السَّلَامُ عَلَيْكُمُوَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ

Alhamdulillah again. Sekali lagi, dengan izin Allah, aku diberi peluang dan masa untuk update blog aku. *ayat pendahuluan akan sama seperti post sebelum-sebelum ini* kohkohkoh

Aku tertarik dengan status yang telah dinukilkan oleh seorang hamba Allah yang soleh ini, inshaaAllah. Beliau juga merupakan salah seorang yang terlibat dalam ujian Allah baru-baru ini: banjir. Alhamdulillah, ujian tanda Allah kasih, ujian Allah adalah nikmat yang sebenar-benar nikmat.




Berikut adalah status yang telah di update oleh beliau. Siapa beliau? Beliau ialah saudara Muhammad Rusydi, yang lebih dikenali dengan nama pena Rusydee Artz. Fb baru beliau bernama Encik Sederhana. Dan beliau juga dikenali sebagai abang bikai, bang bikai dsb -,- (bukan sengaja nak huraikan mengenai beliau tp ada sebab -,-). Bikai tu apa? Bikai tu kata dasar daripada tembikai. Kata dasar lah sangat.


[ source ]


-- copy paste --

Bingkisan pengalaman banjir yang dialami abang bikai sendiri.
1. Bantuan apa cite?
Kerajaan negeri telah bertindak pantas menyalurkan bantuan. Begitu juga persekutuan. Polis, tentera, pihak hospital, NGO dan orang perseorangan semuanya pantas bab bantuan terutamanya makanan, selimut dan tempat tidur. Tak perlu nak salah menyalahkan, semuanya bagus. Nak komplen ramai tak dapat, memanglah ramai. Tapi ramai juga yang dapat. Nak seratakan dan seragamkan bantuan dalam satu masa, memang tak dapatlah. Tak semua jalan boleh dilalui pun. Insya-Allah sedikit demi sedikit, bantuan orang ramai tu sampailah juga nanti walaupun air dah surut.
2. Jenayah berleluasa.
Yang ni memang mengecewakan. Terutamanya, mat-mat motor ni. Bukannya nak datang bantu, tapi datang untuk curi minyak dari kenderaan-kenderaan yang parking di bahu jalan. Nak test motor kapcai depa boleh redah air ke tak. Bila motor tak lepas, gelak ramai-ramai. Kebodohan di situ. Ingat ni pesta air ke.
Berlakunya kecurian barangan elektronik seperti kedai komputer kena pecah masuk, kecurian kereta dan macam-macam lagi.
Jenayah ini membuktikan hudud memang wajib dilaksanakan di Kelantan. Masih ada lagi manusia berhati binatang di saat manusia lain survive bergadai nyawa untuk hidup.
3. Harga bekalan makanan cekik darah di sesetengah tempat.
Melayu Islam sendiri dah macam kapitalis. Megi satu pek boleh cecah RM8-10 hari darurat. Lilin RM1 dapat 2 batang. Dengan kata lain, orang susah tak ada duit memang kelaparanlah. Yang ada duit diutamakan. Syabas kepada kedai Melayu yang sanggup diskaunkan harga habiskan stok. Pelik gak, sepatutnya masa darurat ginilah buat amal jariah. Untung atas kesengsaraan org lain buat apa beb? Duit hanyut, ATM tak bukak, kenderaan tenggelam, mana nak cekau?
4. Jamban semulajadi di mana-mana.
Bayangkan. Air tak ada. Letrik tak ada. Buang air pun ikut sukalah. Pusat pemindahan pun tak ada air. Bau najis mewangi semerbak. Bekalan air bersih memang susah. Harga air mineral pun cekik darah. Adoiyai. Tak mandi? Dah air tak ada nak mandi macam mana. Air hujan dan air lumpur jadi losyen badan. Air tangki habis juga. Air telaga saja jadi pengubatnya.
5. Pendek cite boleh?
Boleh. Ringkas cite, memanglah tak isytihar darurat, tapi pada mangsa banjir sudah pun darurat, seolah-olah kembali ke zaman belum ada air dan letrik. Dulu ada jugak ubi kayu, ni gali punya gali ubi kayu pun lemas. Rumah papan, separa batu, ranap habis. Rumah orang miskin, menitis air mata. Rumah orang kaya, takpe insurans ada, duit ada pulih semula.
6. Penutup tade ke?
Ada.
Dalam keadaan darurat gini, manusia terbahagi tiga kumpulan besar;

— Satu kumpulan kembali mencari Tuhan, menginsafi diri. Tetap solat.
— Satu kumpulan menjadi lebih jahil, berdukacita dan menyalahkan air yang datang tiba-tiba, salahkan orang tu dan orang ni tak habis-habis. Dia jadi makin tak ingat Tuhan. Sanggup buat apa saja demi makanan. Pentingkan diri sendiri. Nak survive dia je. Waktu darurat, solat pun dilupakan. Astaghfirullah.
— Satu kumpulan lagi tengah-tengah, macam biasa. Tak ada perubahan apa-apa. "ala, biasalah musim banjir. macamlah tak pernah banjir." Statik. Tetap macam dulu. Malas pun macam dulu.
7. Citelah panjang lagi.
Taip sendiri.
koh koh koh

-- end --

Part yang paling buat aku tertarik, the last one, yang telah aku bold dan merahkan;

"TIGA KUMPULAN BESAR MANUSIA."


Percayalah, mungkin dah berkali-kali
Allah tegur, hidayah sudah berkali-kali
diberi, tapi kita ini yang tak sedar-sedar
diri lagi. Semoga kita sentiasa di bawah
jagaan Allah. Semoga Allah redha akan
kita sepanjang kita hidup kat dunia yang
hanya sementara. Amin.
Jom sama-sama jadi baik? *senyum tak nampak mata*


No comments:

Post a Comment