Current updates:
"So, which of Allah's favours will you deny?" |Ar-Rahman 55: 13|

Ujian Teguran Via Dakwah.

"Aku taknak dah tulis status bebaik. Setiap kali aku taip status bebaik, aku asyik kena uji je. Contohnya kalau aku taip, 'Hormat ibu bapa. Tanpa ibu bapa, siapa kita.' Paling koman sekejap lagi dah kena uji. Aku tertinggi suara dengan mak ayah aku. Bila taip, 'Jangan jadi manusia EGO.' Setepek kena jap lagi. Aku ego sebab tak minta maaf pun kat mak ayah aku lepas terkecilkan hati diorang." Med rasa fed up. Kalau muka Bat dekat dengan dia dah lama kena tarik pipi.



Bat senyum. "Med. Macam ni bro. bila kita berdakwah, ambil mesej itu, dan perbetulkan diri kita juga. Sebab tu kalau aku, aku lebih suka guna 'kita' bila berdakwah. Aku cuba elakkan guna 'kau'. Bila aku guna 'kita', diri ni ditarbiyah sekali melalui status sendiri. Bebila masa Allah nak uji, itu sebagai ibrah untuk diri kita sendiri. Allah tegur tu kan tanda sayang. Kalau tak tegur, bila nak berubahnya. Kata nak jadi baik dan soleh kan? Kenalah jadi manusia yang suka dengan teguran. Mana tahu ada antara status kau tu yang buat orang lain berubah, kan bagus tu." Bat susun ayat baik punya. Agak agak Med macam tengah fikir fikir tu, jap lagi okaylah tu.

--

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menganggung dosa kejahatan yang diusahakannya.."

Cek Surah Al-Baqarah.
Ayat 286.

#thisistarbiyah

No comments:

Post a Comment