Current updates:
"So, which of Allah's favours will you deny?" |Ar-Rahman 55: 13|

Stop mengeluh.

[ Google | mengeluh ]



Assalamualaikum wbt.

Dah dekat nak habis belajar ni, makin banyak pulak assignment and so on kan. Warghh. Tipulah kalau aku kata as a student dan manusia, aku tak pernah mengeluh. Tipu sangat tu. Banyak kali mengeluh. Hati ni cuba tarbiyah diri, "Jangan mengeluh, jangan cakap penat, jangan membebel itu ini, bersyukur weh, beryukur. Penat kat dunia. Kat akhirat kita lepak sama."

Ya ya ya. Aku, kau, dia, kita, selalu je cuba nak tarbiyah diri kita ni kan. Tapi, Allah. Mulut ni selalu je terbabas dalam berkata kata. Orang kata, ikut hati binasa. Aku pulak kata, ikut hati, inshaaAllah tak binasa lagi. Sebab hati atau diri kita ni boleh ditarbiyah dengan kata kata positif.

Kalau aku, aku tarbiyah diri aku ni kasar sikit. Biar aku rasa. Sedar diri sikit yang hidup ni dah tak lama. Bebila aku, kita, dia, engkau, boleh mati. Dunia ni bebila boleh kiamat. Hancur binasa. Dan kita semua ni akan dikumpulkan di padang masyar. Masa tu...

Pada hari itu sahabat-sahabat karib: setengahnya akan menjadi musuh 
kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya 
berdasarkan taqwa (iman dan amal salih).

[Az-Zukhruf: 67]

Jadi, tanya diri kita apa lagi yang kita tak puas lagi? Nikmat yang Dia bagi kemainlah banyak. Nikmat yang paling kita patut hargai dan sememangnya patut dihargai adalah nikmat oksigen. Bernafas. Bro, kita ni patut bersyukur tahu yang kita ni boleh bernafas lagi. Bila dah tamat, maknanya masa tu dah kat dalam kubur latu. Masa tu nak jawab apa kat malaikat? Nak jawab apa dengan Allah? Tepuk dada, tanya iman. Kalau bunyi tu, maknanya hati kita belum mati lagi. Masih ada masa lagi nak taubat. Yang lain Allah settle. Sama ada diterima atau tak semua yang kita lakukan kat dunia. 

Tembak bebanyak soalan tarbiyah kat diri sendiri. Bagi sedaq. 

Diri ini seperti masih tak sedar diri,
Walaupun banyak nikmat diberi,
Rasa syukur masih kurang dirasai,
Tanda syukur pula kurang di beri,
Pada Pencipta yang sentiasa menemani.

Pada hati hati yang mati,
Bangunlah sebelum jasad yang mati.
Bila dah mati, dah tak guna nak taubat lagi.
Tunggulah pada balasan yang menanti.

AD.

 "Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?"

[Ar-Rahman]


No comments:

Post a Comment